Misselling to pojęcie, które dla wielu jest nieznane. Jednak każdy z nas może mieć z nim do czynienia, a nie jest on pożądany. Jest to nic innego jak nieuczciwe praktyki, które sprowadzają się do zaoferowania konsumentowi produktu, którego w rzeczywistości nie potrzebuje. Jak rozpoznać misselling produktów finansowych i jak się bronić przed missellingiem?
Na czym polega misselling w bankowości?
Misselling polega na zaoferowaniu klientowi produktu, zniekształcając jego cechy. W konsekwencji często kupiony produkt jest nieadekwatny do potrzeb kupującego. Misseling to upraszczając wprowadzenie w błąd klienta.
Często pracownicy np. firm ubezpieczeniowych czy banków uzyskają prowizję od sprzedanych produktów. Chcą więc sprzedać jak najwięcej, aby osiągnąć jak największy zarobek. Zdarza się, że w swoich działaniach posuwają się do nierzetelnych działań, które finalnie wprowadzają konsumenta w błąd, przykładowo mówią o zaletach danego produktu, pomijając ryzyka z nim związane. Nadużycia w sprzedaży usług finansowych, w tym nieetyczne praktyki sprzedażowe są niestety nadal obecne na polskim rynku.
Jakie są przykłady missellingu w ubezpieczeniach?
Jako przykład nieuczciwych działań możemy wskazać reklamę czy broszurę, która nie zawiera wszelkich niezbędnych informacji dotyczących danego produktu, przez co charakter i funkcje tego produktu mogą być zniekształcone i nie odpowiadać potrzebom klienta.
Misselling może przejawiać się także w niepełnej lub błędnej informacji przekazanej przez sprzedającego np. błędnego wskazania zakresu ubezpieczenia, dodatkowych kosztów. Zdarza się, że informacja uzyskana od sprzedającego jest inna niż zawarta w postanowieniach umowy, którą podpisujemy.
Jako przykład misselingu na masową skalę możemy wskazać na popularne polisolokaty, przy których udzielaniu nie wspominano o wysokich opłatach za wcześniejszą likwidację czy ryzykach związanych ze złym ulokowaniem środków. Misselling w bankowości także jest obecny. Jako przykład missellingu można uznać kredyty frankowe, w których bank miał wpływ na kursy walut, a kredytobiorcy nie uzyskali niezbędnych informacji w zakresie ryzyka walutowego.
Jakie prawa przysługują ofiarom missellingu?
Przykłady missellingu w bankach i ubezpieczeniach są jednymi z najczęstszych. Sprzedaż produktów finansowych wiąże się często ze specjalistycznym słownictwem i stosem dokumentów. Większość konsumentów ma problem ze zrozumieniem dokumentów finansowych, a opiera się na informacjach uzyskanych od sprzedającego.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów misselling jest praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Nieuczciwa sprzedaż produktów finansowych jest karana. Za jej stosowanie kare na przedsiębiorcę może nałożyć Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dotyczy to jednak sytuacji, w których doszło do naruszenia zbiorowych interesy konsumentów i naruszenie to musi mieć charakter stały i powtarzalny.
Jako konsument możesz w pierwszej kolejności złożyć do instytucji finansowej reklamacje swojego produktu finansowego, wskazując na konkretne uchybienia. Możesz także zwrócić się o podjęcie działań do Rzecznika Finansowego, opisując swoją sytuację. Jeżeli doszło do zbiorowego naruszenia interesów klientów, to rozważ także skierowanie pisma do UOKiK. Prezes UOKiK nie podejmie jednak działań, jeżeli zgłoszenie dotyczy pojedynczego przypadku.
Jak uniknąć nieuczciwych praktyk sprzedażowych?
Konsekwencje missellingu dla klienta mogą być poważne i wiązać się z wysokimi kosztami, o których nie wiedzieliśmy. Aby uniknąć nieuczciwych praktyk należy dokładnie zapoznać się z umową i załącznikami do niej. Niestety często są to dokumenty obszerne i napisane językiem specjalistycznym. Dlatego też warto przed podpisaniem takiej umowy zasięgnąć opinii radcy prawnego lub adwokata.
Pamiętaj także, że jeżeli tylko coś jest dla Ciebie niejasne, nie bój się pytać. Co więcej, możesz porównać także oferty danego produktu w kilku instytucjach finansowych, przez co zwiększysz swoje szanse na wybór najkorzystniejszej oferty.
Kancelaria frankowa Frejowski od kilkunastu lat pomaga frankowiczom w walce z bankami. Zachęcamy do skorzystania z prostego narzędzia, jakim jest kalkulator frankowy. Dzięki niemu dowiesz się, ile możesz zyskać w sprawie frankowej. Unieważnienie kredytu frankowego jest możliwe!
Autor: radca prawny Maciej Fiedorowicz WA-15162