Jak powszechnie wiadomo, banki potrafią uderzyć w dobre interesy swoich klientów sporządzając wadliwe umowy, które podsuwane są konsumentom pod nos, aby następnie w niewiedzy podpisane – negatywnie wpływają przez cały okres trwania umowy na sytuacje klientów. Klienci banku BPH znaleźli się w takiej sytuacji, zainteresowanie UOKIK przyniosło za sobą karę nałożoną na nieuczciwy bank.
Konsumenci często nie wiedzą, w jaki sposób działać, aby niwelować te niedozwolone praktyki. Zastanawiające jest to, czy wobec banku, jako instytucji jest szansa na to, aby bank został ukarany? Jak najbardziej, takie właśnie kroki podjął w 2013 Prezes UOKIK, Tomasz Chróstny, który nałożył na bank BPH karę finansową.
Niedozwolone praktyki banku. Za co UOKIK nałożył karę na BPH?
Jak donosi UOKIK, bank BPH umieścił we wzorcach swoich umów o kredyt konsumencki zapis o udzieleniu przez klienta pełnomocnictw, których nie można odwołać, a które umożliwiają pobieranie pieniędzy z rachunków klientów, co za zadanie miało zabezpieczyć spłatę przeterminowanego zadłużenia. UOKIK zakwestionował brak wyszczególnienia pełnomocnictwa do umowy, które klient mógłby zobaczyć, zapoznać się, czy odrębnie przepisać, co odebrało im możliwość do wyrażenia świadomej zgody. Co więcej, oświadczenie o możliwości pobierania środków mogło wygasnąć dopiero po całkowitej spłacie kredytu, konsument nie miał żadnej możliwości na podjęcie jakiegokolwiek działania by zmienić ten warunek umowy. Można by określić działanie banku, jako irracjonalne, ale widzimy również brak logiki aktualnie w sytuacji, gdy bank próbuje pozwać klienta za korzystanie z kapitału.
Jaka kara dla banku BPH? Prawie milion złotych!
Prezes UOKIK w związku z rażącym naruszeniem interesów konsumentów nałożył na bank karę w wysokości 912 861 zł. W postępowaniu sądowym II instancji sąd apelacyjny podtrzymał karę opiewającą na ponad 900 tyś zł. Sąd wyraźnie dał przyzwolenie i zgodził się ze stanowiskiem Prezesa UOKIK stwierdzając, iż konsumenci powinni mieć możliwość decydowania o tym, jak będą dysponować swoimi pieniędzmi.
Większość klientów BPH w 2016 roku przejęta została przez Alior Bank, przy BPH zaś pozostał portfel kredytów hipotecznych oraz Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych.
Masz umowę w banku BPH? Zgłoś się do nas
Jeśli jesteś frankowiczem, który posiada umowę w banku BPH – zachęcamy do kontaktu z Kancelarią Frejowski CHF, bowiem specjalizujemy się w prowadzeniu spraw przeciwko bankom na terenie całej Polski, a umowy z bankiem BPH nie są nam obce. Skontaktuj się z nami w celu prawnej analizy swojej umowy kredytowej lub sprawdź, czy Twoja umowa kwalifikuje się do walki z bankiem, a sprawdzić możesz to u nas samodzielnie!