Kredyty frankowe masowo unieważniane są przez sądy. Warto jednak wiedzieć, jakie działania podjąć, aby doprowadzić do sytuacji, jaką jest unieważnienie umowy kredytu. Zwykle złożenie samej reklamacji kredytu frankowego do banku nie rozwiązuje sprawy, a konieczne jest wstąpienie na drogę sądową. Jednak reklamacja kredytu indeksowanego lub denominowanego do franka szwajcarskiego jest niezwykle istotna, przeczytaj o tym dlaczego i co powinna zawierać!
Reklamacja kredytu frankowego – co oznacza?
Reklamacja do banku przy kredycie frankowym to inaczej pismo skierowane do banku, w którym wskazujemy bankowi, że zawarta przez nas umowa kredytowa jest wadliwa. W umowach kredytów frankowych występują bowiem postanowienia niedozwolone, które pozwalają bankowi na dowolne kształtowanie salda zadłużenia kredytobiorcy. Sytuacje, w których reklamacja została rozpatrzona zgodnie z wolą klienta są rzadkością, co jednak nie oznacza, że nie warto jej składać.
Reklamacja do banku – co powinna zawierać?
Reklamacja w formie pisemnej do banku powinna zawierać przede wszystkim podstawowe dane dotyczącej naszej umowy kredytu i nas jako kredytobiorców. A zatem w piśmie (wzór reklamacji do banku) powinniśmy zawrzeć, w szczególności:
- imię i nazwisko kredytobiorcy;
- adres zamieszkania kredytobiorcy (w przypadku innego adresu do doręczeń również adres do doręczeń);
- adres e-mail;
- datę zawarcia i numer umowy kredytowej;
- żądanie, zatem to czego domagamy się od banku;
- uzasadnienie podstaw naszego żądania (w tym podstawy prawnej).
Nie należy zapominać, że na końcu reklamacji należy się podpisać.
Odnośnie uzasadnienia treści reklamacji kredytu frankowego należy wskazać na konkretne klauzule niedozwolone w umowie kredytu. Dobrze jest także przytoczyć orzecznictwo popierające nasze twierdzenia. Zdecydowanie warto w reklamacji kredytu frankowego wezwać bank do zapłaty w określonym terminie (np. 7 dni od dnia otrzymania reklamacji) kwoty dotychczas przez nas wpłaconej. Sporządzenie reklamacji, jak też poprzedzająca ją analiza umowy kredytu, zazwyczaj odbywa się za pośrednictwem kancelarii prawnej. W sprawach frankowych warto zwrócić się o pomoc doświadczonej kancelarii prawnej, która zadba o nasz interes.

Czy warto złożyć reklamację kredytu frankowego?
Warto złożyć reklamacje kredytu frankowego, gdyż dla kredytobiorcy może wiązać się to z wieloma korzyściami, w tym m.in. późniejszą korzyścią finansową w postaci odsetek ustawowych za opóźnienie. Składając reklamacje kredytu frankowego do banku, należy wezwać bank do zapłaty wyznaczając mu termin na jej uiszczenie. Co do terminów na rozpatrzenie reklamacji to Bank ma 30 dni od dnia otrzymania pisma na odpowiedź (w uzasadnionych przypadkach 60 dni od dnia otrzymania). Jeżeli reklamacja została rozpatrzona negatywnie i brak jest zapłaty przez bank (co ma zwykle miejsce), sąd rozpatrując później sprawę, może zasądzić odsetki ustawowe za opóźnienie na rzecz kredytobiorcy właśnie od następnego dnia po upływie wyznaczonego w piśmie terminu.
Co więcej, w pozwie do sądu należy wskazać czy podejmowało się próbę ugodowego zakończenia sporu. Taką próbą może być właśnie reklamacja kredytu frankowego. Złożenie reklamacji kredytu frankowego można powiązać także z biegiem terminu przedawnienia roszczeń banku o zwrot wypłaconego kapitału kredytu. Złożenia reklamacji warto więc dokonać.
Co po reklamacji kredytu frankowego?
Złożenie reklamacji nie kończy sprawy i należy liczyć się z tym, że kolejnym krokiem będzie pozwanie banku. Droga postępowania sądowego jest wówczas jedyną drogą do dochodzenia swoich praw. Banki bowiem nie uznają dobrowolnie roszczeń frankowiczów. A zatem po reklamacji dobrze jest rozpocząć prace nad pozwem, który to powinien zawierać szczegółową argumentację prawną, a w szczególności określać roszczenia kredytobiorców (roszczenie o zapłatę oraz unieważnienie umowy kredytu lub odfrankowienie). Warto wspomnieć, że sądy uznają żądania względem banku za zasadne. Kredytobiorcy wygrywają spory z bankami w niemal 98% spraw sądowych. Jest to niezwykle dobra statystyka, która zachęca do walki o sprawiedliwość.
Odfrankowienie a unieważnienie umowy
Obecnie sądy znacznie częściej dokonują unieważnienia umowy kredytu, aniżeli odfrankowienia umowy. Aczkolwiek odfrankowienie umowy także daje dużo korzyści, bowiem rata kredytu znacząca spada, a bank zwraca nam nadpłatę rat. Różnica między odfrankowieniem a unieważnieniem to przede wszystkim to, że w pierwszym przypadku umowa dalej trwa (dochodzi do usunięcia z umowy zapisów niedozwolonych), zaś w drugiem przypadku umowy już nie ma i nie trzeba spłacać rat. W przypadku odfrankowienia zwykle zachodzi konieczność wyliczenia roszczenia przez biegłego.
Korzyści z unieważnienia umowy jest bardzo wiele. Dlatego, jeżeli posiadasz kredyt we frankach i jeszcze nic nie zrobiłeś, żeby się od niego uwolnić, to najwyższa pora skontaktować się z profesjonalistami – kancelaria frankowa. Korzyści z unieważnienia kredytu frankowe są znaczące. Umowę uznaje się za nieistniejącą. Strony wzajemnie się rozliczają – powstaje roszczenie banku o zwrot wypłaconego kredytu, po stronie klienta o zwrot wszystkich wpłat.